Afbeelding

Uit de klusbus, in de bakfiets

Algemeen

Wethouder Martine Leewis wil naar nul CO2-uitstoot stadsverkeer

Gevolgen • Het leek een normale vrijdagmiddag in Museum Volkenkunde. Maar wethouder Martine Leewis (GroenLinks) ondertekende daar op 8 maart een convenant, dat grote gevolgen zal hebben voor het verkeer in de Leidse binnenstad.

Door Joep Derksen

Het veertigkoppige publiek werd voorafgaand aan die ondertekening opgewarmd en kreeg te horen, wat het stadsverkeer voor gevolgen heeft. ,,Als er 25 klusbussen niet heen en weer rijden in de binnenstad, levert dat een besparing aan 300.000 niet gereden kilometers op. Met het beleveren van de restaurants door (elektrische) bakfietsen heb je nul emissie en die fietsen met vracht mogen overal tussendoor. Bovendien bespaar je parkeerkosten en de zoektocht naar een parkeerplek'', somde spreker Michel Oldenburg van Bereikbaar Haaglanden op.


Bakfiets

Volgens Oldenburg zijn er ook andere alternatieven: ,,Een trekschuit die tot in het centrum van Leiden komt. Dat klinkt ouderwets, maar het is goed voor de afvallogistiek en bouwlogistiek om zo naar een zero emissie stad te kunnen gaan.'' Het gemeentebestuur wil ondernemers helpen, om deze stap te maken, maar zal uiteindelijk dwangmaatregelen ook niet schuwen. Ook de huishoudens in de binnenstad, die drie parkeervergunningen hebben, gaan de veranderingen merken. Leewis: ,,Ik heb een romantisch wild beeld; bij ons in Leiden Noord staat een flink deel van die klusbussen. Het is mijn persoonlijke ambitie, dat de ondernemers zin krijgen om op hun bakfietsen naar hun klus te gaan.''

Ophaalpunten

Nu zijn de inwoners nog gewend, dat ieder via internet besteld pakje de volgende dag thuis bezorgd wordt. Leewis wil er voor zorgen, dat er meerdere ophaalpunten komen, waar mensen naar toe kunnen gaan om hun pakketjes zelf af te halen. ,,Van mij mag dat systeem net iets gebundelder.'' Dit soort maatregelen passen allemaal in haar wens om Leiden dit jaar nog een 'Zero Emission Convenant' te laten ondertekenen en uitvoeren.''

Desgevraagd ontkent de wethouder, dat dit streven naar een nul emissiegemeente een verkapte manier is om regels op te leggen aan bedrijven. ,,We gaan stimuleren en faciliteren en uitzoeken wat helpt en wat hindert. Reguleren is een belangrijke derde poot. Als er voortrekkers zijn op het duurzame gebied, die hun nek uitsteken, vinden zij het, dat ik hen in de steek laat als de buurman nog met een niet duurzaam vervoermiddel de stad ingaat. Als de voortrekkers investeren en risico's lopen, dan moet dat ook voor de achterblijvers gaan gelden.''

Nieuw normaal

Er moet een 'nieuw normaal' komen, aldus Leewis. ,,We moeten afspreken om van Leiden een zero emission zone' te maken, met een autovrije en autoluwe binnenstad. Waarbij we helder moeten zijn, welke straten autovrij en welke wegen autoluw worden. Dus kijken we ook naar het systeem van parkeervergunningen. Er zijn nu gezinnen in de binnenstad met drie parkeervergunningen, we moeten een maximum stellen aan het aantal vergunningen per huishouden. Op termijn gaan we naar het afschaffen van de parkeervergunningen in de binnenstad, waarbij we een regeling verzorgen dat inwoners hun auto in de parkeergarages zetten.''


Autootje pesten

,,Dit heeft niets met autootje pesten te maken. Het gaat om nadenken, hoe je ruimte met leefbaarheid combineert in een dicht bebouwde randstad. Nu denken mensen, dat ze kans hebben om hun auto voor hun huisdeur te parkeren. In de praktijk moet je soms een half uur rondrijden voor een parkeerplek. Of je betaalt de hoofdprijs. Dit zorgt alleen maar voor frustratie.''


Klussers

Denkt u, dat schilders, bouwvakkers en stratenmakers op de klusbakfiets stappen, om materialen van de ene naar de andere werkplek te brengen? Leewis: ,,Ik ga nooit iemand met een klusbus dwingen om in een bakfiets te rijden. Het biedt veel voordelen, ook financiële voor de ondernemers. Twintig jaar geleden waren elektrische fietsen alleen voor ouderen. Dat imago is verdwenen, we gaan naar een nieuw imago voor de bakfiets: voor de stoere klussers!''