Afbeelding
Foto: Centrum van Leiden

Ruim 100.000 bezoekers voor Winter Wonder Weken

Algemeen

Met het afbouwen van de Drijvende IJsbaan op de Nieuwe Rijn en de Nostalgische Kermis op de Garenmarkt, zijn de Winter Wonder Weken ten einde gekomen. Uit een eerste inventarisatie onder de evenementorganisatoren blijkt dat ruim 100.000 bezoekers de afzonderlijke onderdelen van de Winter Wonder Weken hebben bezocht. ‘De spin off die dit voor de stad heeft opgeleverd, is enorm’.

Centrummanager Gijs Holla kijkt met tevredenheid terug op het verloop van de Winter Wonder Weken: ‘Het is fantastisch dat we na de afgelopen coronajaren nu weer een vol en bruisend programma in de wintermaanden konden organiseren en vele bezoekers hun weg naar onze binnenstad weer hebben gevonden’. De Drijvende IJsbaan had dit jaar met 25.000 verkochte tickets een nieuw record en ook de Nostalgische Kerstmarkt, Kermis en de intocht van Sinterklaas werden goed bezocht. Holla: ‘Niet alleen zorgden deze evenementen voor een bruisende binnenstad, ook het effect hiervan op de economische vitaliteit van de binnenstad is groot’. De week waarin de Nostalgische Kerstmarkt op de Hooglandse Kerkgracht plaatsvond, leverde de hoogste omzetcijfers van het jaar voor ondernemers op.

Daarnaast benadrukt de centrummanager het maatschappelijke belang van de Winter Wonder Weken voor de stad: ‘Niet alleen brengen we mensen bijeen door de verschillende evenementen, ook bieden we kansen voor groepen met afstand tot de arbeidsmarkt. Bij de Drijvende IJsbaan volgden mensen een re-integratie-traject, scholieren een maatschappelijke stage en konden studenten van het mboRijnland praktijkervaring opdoen’. Andere hoogtepunten voor Holla waren de grote drukte bij de intocht van Sinterklaas en het bezoek van de Sint aan de Leidse zieken- en verzorgingshuizen: ‘De Winter Wonder Weken zijn daarmee niet alleen belangrijk voor de ondernemers, maar ook voor de stad in het algemeen’.

Nu alle evenementen van de Winter Wonder Weken afgelopen zijn, richt het Centrummanagement het vizier op komende winter. Holla: ‘We zijn op dit moment bezig alle evenementen te evalueren om te bekijken wat succesvol was en hoe we evenementen nog verder kunnen verbeteren. Zo bekijken we of we volgend jaar weer houten chalets op de kerstmarkt kunnen neerzetten en willen we voor ouders op de Nostalgische Kerstmarkt ruimte creëren voor het drinken van een kopje koffie’.