Afbeelding
Foto: BuroJP

Make-over voor Catharinasteeg

Algemeen

Ondernemers hebben het momenteel niet makkelijk. Ze kampen na de moeilijke coronajaren nu ook met de energiecrisis en stijgende inflatie. Om te zorgen dat de stad aantrekkelijk blijft voor ondernemers én bezoekers heeft Leiden geld vrijgemaakt voor een aantal acties die op korte termijn in gang worden gezet, zoals het aantrekkelijker maken van de Catharinasteeg, het ondersteunen van ondernemers bij digitalisering en het verduurzamen van de Leidse horeca. Als officiële bevestiging dat het tijd is om aan de slag te gaan, ondertekenden wethouder Fleur Spijker en centrummanager Gijs Holla maandag 23 januari het Actieplan impuls Leidse lokale economie.

Om ondernemers te ondersteunen en de Leidse economie een impuls te geven, wordt de regionale winkelcampagne Trakteer jezelf op Leiden doorgezet, wordt het gebied in de omgeving van de Aalmarkt aangepakt en wordt meer samenwerking gezocht met de landelijke brancheorganisatie INretail. Daarnaast is er speciale aandacht voor het aantrekkelijker maken van stegen voor winkelend publiek.

Catharinasteeg

Een aantal acties uit het Actieplan Impuls Leidse lokale economie lopen al en een aantal komen binnenkort tot uitvoering. Wethouder Fleur Spijker (Economie en binnenstad) liet maandag 23 januari weten op welke wijze de Catharinasteeg aantrekkelijker wordt gemaakt. Naast de Pieterskerk-Choorsteeg en de Vrouwensteeg is dit een van de stegen die onder handen wordt genomen. “In een aantal brainstormsessies met ondernemers en omwonenden willen we ideeën ophalen voor de aanpak van onder andere de Catharinasteeg. Er moet een aantrekkelijkere omgeving ontstaan met meer groen, bankjes en ruimte voor winkelend publiek. Zo versterken we de verbinding tussen de winkelgebieden Breestraat, Aalmarkt en Haarlemmerstraat.”

“Een structuurversterking die nu in de toekomst bijdraagt aan de aantrekkelijkheid van de Leidse binnenstad”, voegt centrummanager Gijs Holla toe. “Als het aan ons ligt, gaan we zo snel mogelijk aan de slag. Aanpak van deze omgeving, met veel meer potentie dan er nu zichtbaar is, is een lang gekoesterde wens van ondernemers, de politiek en de omgeving. Een win-win-win situatie dus.”