Verkoopkanaal
Logo deleidenaar.nl
Column

Verkoopkanaal

  Column

Bloemen zijn geen dieren. Wel levend materiaal. Ook deze vergelijking gaat mank natuurlijk, maar ik dacht er aan door een mailtje van een veilingambtenaar aan een afnemer. Boodschap: branchevervaging alom, dus voor bloemenverkoop is ook geen kanaal over te slaan.

Tegen dierenverkoop op alle mogelijke manieren, nemen verzet en wetgeving toe. Voor bloemen wil men alleen méér verkooppunten. Door rijp en groen bemand. Of kwaliteitsverlies tot antireclame voor het (levende) product leidt of niet. Ziedaar kennelijk de weinig Koninklijke opvatting van Royal FloraHolland. Van de marketeers daar, die de rest van de keten, zoals exporteurs, graag vertellen hoe men moet verkopen en aan wie.  Een Rotterdamse bloemist,  een echte specialist, had de berichtgeving over Bruna gezien en daar toch wel vragen over. Maar bij Bruna komen jongeren, constateerde de veilingman. 'Elke ontwikkeling die ervoor kan zorgen dat meer bloemen en planten verkocht worden, zeker in een doelgroep die nu niet veel koopt, menen wij toe te moeten juichen'. Met de toevoeging dat tegenwoordig bij GAMMA auto's  te koop zijn. Branchevervaging is dus niet tegen te houden. Dat deed mij weer denken aan een vriend die een wasmachine bij een keten bestelde.  Omdat  het apparaat niet boven werd gebracht, noch aangeloten, ontbond hij woedend de koop. Hij betaalt sindsdien – ook voor zijn later gekochte tv - iets meer bij een speciaalzaak in de buurt. Met onbetaalbare service. Maar elke boekverkoper is ook bloemist …