Afbeelding

Abri’s gehackt in Leiden, rebellen eisen einde aan reclame voor vliegreizen

Algemeen

Extinction Rebellion Leiden roept deze week de gemeente op om actie te ondernemen tegen fossiele reclames, specifiek tegen reclames voor vliegreizen.

Door heel Leiden hebben rebellen zonder toestemming posters in abri’s vervangen door waarop staat: “Stop reclames die ons de klimaatcrisis invliegen”.

Deze actie maakt deel uit van een internationale actieweek tegen reclame, sponsoring en greenwashing van luchtvaartmaatschappijen. De actieweek wordt in heel Europa gecoördineerd door de campagnegroepen Stay Grounded en Badvertising.

Woordvoerder Eveline van Extinction Rebellion zei: “Gemeenteraden over de hele wereld zoals in Amsterdam, Sheffield, Stockholm en Sydney ondernemen allemaal actie tegen advertenties voor vervuilende producten. Leiden heeft weliswaar de klimaatnoodtoestand uitgeroepen, maar laat dat niet in al haar beleid zien. Dat moet veranderen!”

“Tabaksreclames en gokreclames zijn gelukkig al lang verboden vanwege de gezondheidseffecten. Reclames van reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen zijn net zo slecht. Ze stimuleren vliegen en ze zorgen daarmee voor meer uitstoot en luchtvervuiling. Aan luchtvervuiling sterven elke dag 10000 mensen. Waarom volgt Leiden niet gewoon Amsterdam, Haarlem, Utrecht, Nijmegen en andere steden?”

De acties komen op een moment dat luchtvaartmaatschappijen te maken krijgen met steeds meer wet- en regelgeving vanwege hun ‘greenwashing’ claims. De Britse Advertising Standards Authority (ASA) heeft onlangs advertenties van Lufthansa, Air France-KLM en Etihad Airways verboden vanwege misleidende milieuclaims.

In Europa staan luchtvaartmaatschappijen onder steeds grotere druk. De rechtbank van Amsterdam oordeelde in februari 2024 dat KLM klanten heeft misleid met haar groene claims en portrettering van zogenaamde “duurzame” vliegtuigbrandstoffen. Het Eye Filmmuseum in Amsterdam besloot dit jaar zijn sponsorcontract met luchtvaartmaatschappij KLM niet te verlengen. In juni 2023 diende consumentenorganisatie BEUC een klacht in bij de Europese Commissie tegen 17 luchtvaartmaatschappijen over hun duurzaamheidsclaims. 

Eerder deze maand verbood een rechtbank de Duitse luchtvaartmaatschappij Eurowings om vluchten als CO2-neutraal te adverteren. Reclame Fossielvrij diende laatst een klacht in bij de Reclame Code Commissie over de vliegreclames van TUI, omdat TUI hiermee de regel in de reclamecode zou schenden dat reclames niet mogen aanzetten tot gedrag dat schadelijk is voor de gezondheid of de veiligheid of in hoge mate schadelijk is voor het milieu.

Hannah Lawrence van Stay Grounded zegt hierover:

De luchtvaartindustrie gebruikt advertenties om ons wijs te maken dat vliegen groen kan zijn, terwijl het enige groene dat we nu kunnen doen, is het vliegtuig aan de grond houden. Terwijl deze greenwashing-reclames de benodigde klimaatactie vertragen, dragen degenen die nog nooit hebben gevlogen nu al de grootste last van de klimaatcrisis. We hebben dringend een reclameverbod voor luchtvaartmaatschappijen nodig, en maatregelen om het aantal vluchten eerlijk te verlagen.”

  • Actievoerders van Extinction Rebellion Leiden kraken bushalte-reclame met poster-kunstwerken en roepen de gemeente op om reclames voor luchtvaartmaatschappijen en luchthavens te verbieden.
  • Meer dan 30 groepen nemen deel aan een internationale actieweek tegen “reclame, sponsoring en greenwash” van luchtvaartmaatschappijen. Zij roepen in Frankrijk, Portugal, het VK, Duitsland, België, Zwitserland en Nederland op tot een einde aan reclames voor producten die de klimaatcrisis verergeren.

Extinction Rebellion Leiden roept deze week de gemeente op om actie te ondernemen tegen fossiele reclames, specifiek tegen reclames voor vliegreizen.

Door heel Leiden hebben rebellen zonder toestemming posters in abri’s vervangen door waarop staat: “Stop reclames die ons de klimaatcrisis invliegen”.

Deze actie maakt deel uit van een internationale actieweek tegen reclame, sponsoring en greenwashing van luchtvaartmaatschappijen. De actieweek wordt in heel Europa gecoördineerd door de campagnegroepen Stay Grounded en Badvertising.

Woordvoerder Eveline van Extinction Rebellion zei: “Gemeenteraden over de hele wereld zoals in Amsterdam, Sheffield, Stockholm en Sydney ondernemen allemaal actie tegen advertenties voor vervuilende producten. Leiden heeft weliswaar de klimaatnoodtoestand uitgeroepen, maar laat dat niet in al haar beleid zien. Dat moet veranderen!”

“Tabaksreclames en gokreclames zijn gelukkig al lang verboden vanwege de gezondheidseffecten. Reclames van reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen zijn net zo slecht. Ze stimuleren vliegen en ze zorgen daarmee voor meer uitstoot en luchtvervuiling. Aan luchtvervuiling sterven elke dag 10000 mensen. Waarom volgt Leiden niet gewoon Amsterdam, Haarlem, Utrecht, Nijmegen en andere steden?”

De acties komen op een moment dat luchtvaartmaatschappijen te maken krijgen met steeds meer wet- en regelgeving vanwege hun ‘greenwashing’ claims. De Britse Advertising Standards Authority (ASA) heeft onlangs advertenties van Lufthansa, Air France-KLM en Etihad Airways verboden vanwege misleidende milieuclaims.

In Europa staan luchtvaartmaatschappijen onder steeds grotere druk. De rechtbank van Amsterdam oordeelde in februari 2024 dat KLM klanten heeft misleid met haar groene claims en portrettering van zogenaamde “duurzame” vliegtuigbrandstoffen. Het Eye Filmmuseum in Amsterdam besloot dit jaar zijn sponsorcontract met luchtvaartmaatschappij KLM niet te verlengen. In juni 2023 diende consumentenorganisatie BEUC een klacht in bij de Europese Commissie tegen 17 luchtvaartmaatschappijen over hun duurzaamheidsclaims. 

Eerder deze maand verbood een rechtbank de Duitse luchtvaartmaatschappij Eurowings om vluchten als CO2-neutraal te adverteren. Reclame Fossielvrij diende laatst een klacht in bij de Reclame Code Commissie over de vliegreclames van TUI, omdat TUI hiermee de regel in de reclamecode zou schenden dat reclames niet mogen aanzetten tot gedrag dat schadelijk is voor de gezondheid of de veiligheid of in hoge mate schadelijk is voor het milieu.

Hannah Lawrence van Stay Grounded zegt hierover:

De luchtvaartindustrie gebruikt advertenties om ons wijs te maken dat vliegen groen kan zijn, terwijl het enige groene dat we nu kunnen doen, is het vliegtuig aan de grond houden. Terwijl deze greenwashing-reclames de benodigde klimaatactie vertragen, dragen degenen die nog nooit hebben gevlogen nu al de grootste last van de klimaatcrisis. We hebben dringend een reclameverbod voor luchtvaartmaatschappijen nodig, en maatregelen om het aantal vluchten eerlijk te verlagen.”