Afbeelding

Bijzondere expositie Art of Feeling

Algemeen

Op woensdag 27 maart en woensdag 3 april 2024 opent Nieuwstraat 7 in Leiden vanaf 12.30 haar deuren voor de bijzondere expositie Art of Feelings. 

Jongeren van de praktijkscholen werkten wekenlang samen met professionele kunstenaars om volwaardige kunstwerken te maken die hun persoonlijke belevingswereld en emoties uitbeelden. De jongeren leiden zelf de bezoekers rond en geven uitleg over de werken. De expositie is het resultaat van het project ‘Ondernemen met Kunst’ van Stichting Mixclubs.

Wat ooit begon als een knutselmiddag voor kinderen in de Slaaghwijk van Leiden, is uitgegroeid tot een organisatie waar jongeren, via ondernemende projecten, vaardigheden krijgen aangeleerd waarmee ze beter aansluiting kunnen vinden bij de maatschappij. Ze ervaren wat er allemaal bij komt kijken om een project of bedrijf op te zetten. Hiermee ontwikkelen ze doorzettingsvermogen, netwerkvaardigheden, sociale vaardigheden, financiële vaardigheden, ongeschreven gedragsregels en krijgen ze een ondernemende mindset aangeleerd. Initiatiefnemer en directeur Elles Verhoef van Stichting Mixclubs merkt dat hiermee het gevoel van eigenwaarde bij deze jongeren erg is gegroeid en dat ze zien dat je met hard werken en vooral samenwerken veel kunt bereiken. “Toen ze een middag met elkaar wilden gaan zwemmen, hebben we niet bij allerlei mensen en instanties aangeklopt om geld in te zamelen. We zijn gaan zitten en met elkaar gaan nadenken hoe we voor dit doel geld konden verdienen. Door van allerlei restmateriaal spulletjes te maken en huis-aan-huis te verkopen, leerden de jongeren dat dit veel meer voldoening gaf dan maar gewoon je hand ophouden.” In het project Ondernemen met Kunst werkten de jongeren samen met professionele kunstenaars om volwaardige kunstwerken van afvalmateriaal te maken. “Het werd een spannende zoektocht, waarbij zowel mooie als nare ervaringen met elkaar zijn uitgewisseld. Er is gelachen, er is gehuild. Diepste gevoelens zijn met elkaar gedeeld in een open sfeer, waar ruimte was voor ieders kwetsbaarheid. Dit alles vormde de voedingsbodem voor de kunstwerken. Het project heeft de jongeren echt met elkaar in verbinding gebracht, maar ook met de buitenwereld, de projectbegeleiders en bezoekers. De jongeren stonden gedurende het hele project ‘aan’, hadden twinkelingetjes in hun ogen. Het was net magie”, zo beschrijft Elles Verhoef, initiatiefnemer en directeur van Stichting Mixclubs, haar ervaring. Ze bedachten zelf de naam voor de tentoonstelling, ontwierpen een logo en een flyer en bouwden een website. De jongeren hebben zelf de locatie voor de expositie geregeld, het vervoer van de kunstwerken, de promotie en de online ticketverkoop. Op de dagen van de exposities zullen ze om beurten met flyers extra publiek gaan werven op straat, achter de kassa zitten en de rondleidingen aan de bezoekers geven. Alles dat de jongeren tijdens het project doen is echt: het maken van de kunstwerken, het inzetten van communicatiemiddelen, het contact met de bezoekers en alle financiële zaken: “Doordat alles dat ze wél of niet doen consequenties heeft, worden de jongeren zich heel bewust van het feit dat er met weinig motivatie en actie weinig van de grond komt en wanneer je dingen slimmer aanpakt en ervoor gaat, veel meer mogelijk is. Ze krijgen verantwoordelijkheden die ze nog nooit eerder hebben gehad. Het contact dat ze met ontzettend veel verschillende mensen hebben gehad, heeft een enorme boost gegeven aan hun zelfvertrouwen en hun sociale vaardigheden